Medlemsrekrytering

Marknadsplan / Marknadsföringsplan – AMPRnet Sverige

Mer
25 sep 2020 19:19 - 25 sep 2020 19:20 #116 av SA3BPE
Absolut, i min värld hamnar RSS inom ramen för hemsida och dess funktion.

Fler som har feedback/synpunkter?

Vänligen,
Henrik
Last edit: 25 sep 2020 19:20 by SA3BPE.

Please Logga in to join the conversation.

Mer
25 sep 2020 12:44 #115 av sm7fld_su
En bra bas att utgå ifrån för det fortsatta arbetet med informationsspridningen! Bra med planerad revision av planen!

Kanaler: Inte att förglömma RSS. Kanske den kortaste vägen när det gäller att bli uppmärksammad på nyheter på föreningens hemsida?

Håkan sm7fld
webmaster
sm7fld@amprnet.se

Please Logga in to join the conversation.

Mer
25 sep 2020 11:28 #114 av SA3BPE
Har börjat knåpa ihop en marknadsplan / marknadsföringsplan för föreningen. Synpunkter?

****

Marknadsplan / Marknadsföringsplan – AMPRnet Sverige

Beskrivning av verksamheten
Föreningen är en ideell förening enligt svensk lag bildad 2016-04-23. Föreningens ändamål är att förvalta de resurser som ställs till föreningens förfogande och att skapa allianser baserade på dessa resurser med icke-kommersiell samhällsnytta som ledstjärna.
En grundläggande resurs som motiverade föreningens bildande var en delegation av IPv4-adresser från organisationen Amateur Radio Data Communication Inc (ARDC) för användning i Sverige (44.140.0 .0/16). Kort efter bildandet mottogs en delegation av IPv6-adresser via Sunet, det svenska universitetsdatanätet (2001:6b0:4b::/48). Andra resurser som ställts till föreningens förfogande innefattar fiberlänkar, antennplatser, utrustning, serverkapacitet, etc.
Exempel på samhällsnytta är att göra amatörradiorörelsens utrustning och kompetens tillgänglig för användning av beredskapsorganisationer i situationer där andra resurser inte räcker till. Sådan utrustning kan omfatta fjärrstyrda kortvågsstationer, VHF/UHF-repeaters, digipeaters, sensornätverk för miljöövervakning, etc. Situationerna kan omfatta naturkatastrofer, olyckor, större strömavbrott, saknade personer med mera.

Föreningen skall
• Vara oberoende i kraft av den unika mission som beskrivits ovan.
• Formulera regler för hur adressrymderna får användas (Acceptable Use Policy) , övervaka att dessa följs och vid behov vidta sanktioner om de inte följs.
• Genom olika aktiviteter sprida kunskaper och färdigheter inom området och verka för att medlemmarnas intresse för kommunikationsteknik upprätthålls.
• Sträva efter goda relationer till alla amatörradiosamhällets och Internetsamhällets organisationer liksom berörda myndigheter och andra intressenter.
• Samverka globalt inom ramen för AMPRnet.
Våra målgrupper
• Organisationer med beredskapsansvar som kan behöva en extra livlina när alternativ saknas
• Företag och operatörer med tillgång till reservinfrastruktur som kan lånas ut tills du behöver den själv, exempelvis antennplatser, reservfiber, kommunikationsutrustning eller servrar, så att vi kan nå ut längre
• Medlemmar i en organisation som kan vara med och bygga och driva en AMPRNet-nod, exempelvis en amatörradioförening eller FRO-avdelning
• Teknikintresserad personer med specialkompetens om kommunikationslänkar, reservkraftförsörjning , IP-nät, programvarusystem, säkerhet, verktyg för drift och underhåll eller tillämpningsutveckling
• Prepparintresserad allmänhet

Målgrupperna ska nås i sociala media, nyhetsbrev och genom synlighet på relevanta nätvärksträffar och forum (ex kommunikationsmässor och utställningar) med en välfylld och saklig hemsida som bas.
Målbilden med denna marknadsplan är att bli mer synliga och visa att vi finns genom beskrivningen ovan om hur vi når ut till en bred audiens.

Vår ambition är att erbjuda Internettjänster, och om möjligt Internetaccess, när andra alternativ saknas, i syfte att stärka samhället vid naturkatastrofer eller andra extraordinära situationer. Ideellt och strikt icke-kommersiellt. Konkurrerar inte med någon. En sista utväg om man så vill.

Kanaler
Hemsida – Hemsidan ska vara informativ och en kunskapsdatabank om vilka vi är. Här ska finnas information för alla nivåer, från novis till proffs. På hemsidan och dess forum sker kompetensutveckling och resursutveckling av föreningens medlemmar.
Facebook – En egen Facebooksida där man delar med sig av information och samhällsnyttig information ur AMPRnets perspektiv.
Instagram – Här postar man miljöbilder & vardagsbilder med anknytning till föreningen och dess verksamhet.
LinkedIn – Här delar man information som är mer kvalificerad då målgruppen är proffs inom de områden föreningen verkar.
Twitter – Används för att få ut information och pinga på uppmärksamhet att föreningen har någon nyhet på hemsidan att presentera.
Kanalerna ska hänvisa till hemsidan då denna alltid ska prioriteras i första hand som källa och bas för våra förehavanden inom ramen för vår marknadsföring.

Uppföljning
Denna marknadsplan och marknadsföringsplan ska vara ett levande dokument med uppföljning och revision max 2 ggr per år. Uppföljning, utvärdering och revision sker i månaderna september och mars.

Hudiksvall, 2020-09-25
Henrik Persson
hp@sa3bpe.se

Please Logga in to join the conversation.

Powered by Kunena Forum