Här listas inkomna årsrapporter avseende det föregående verksamhetsåret

Verksamhetsrapport 2020 AMPRNet-AC

Adressdelegationer

Framgår av medlemslistan som kan ses på https://amprnet.se/index.php/bli-medlem/medlemsregister

Nuläge

AC-Regionen har en AMPR/Sunet gateway som är placerad i nod-rum i Umeå där vi har fått Sponsrat/donerat 3U i rack för att inrymma utrustning. I samma rum sitter även Sunet och andra leverantörer. I första rackplatsen sitter vår borderrouter som är en Edgerouter ER-8 pro. I denna finns 2st SFP portar, en av dessa är kopplad direkt till Sunet och den andra är kopplad till AC-Net för vidare transport ut i Västerbotten. Kopplingen vidare ut i AC-Net är tyvärr inte konfigurerad ännu men vi hoppas att det faller på plats inom kort.

Direkt under den sitter det en traditionell server med VMware ESXI. Den kör vår tilltänkta master DNS server och även en openvpn server som är tänkt att använda för att enkelt få ut AMPR till platser eller medlemmar som inte har möjlighet till direkt fiberförbindelse, fast IP för GRE eller annan direkt länk. (Laborationer pågår med gott resultat) tanken är även att denna går att köra bakom NAT.

Från vår borderrouter så har vi satt upp en GRE tunnel tillfälligt till vår klubblokal (SK2AT) medan vi inväntar svartfiberförbindelse som kommer att komma på plats så fort det finns möjlighet. I klubbens lokaler sitter det en Cisco 2911 för att ta emot GRE.

Vi har även satt upp ett litet serverkluster bestående av 4st donerade servrar med rätt bra prestanda. I dessa kör vi en VMware vCenter lösning med donerade licenser för att få tillgång till HA och andra trevliga funktioner. I detta kluster så går det inte så mycket just nu, det är en del maskiner för klubbens dagliga drift typ filserver osv. Finns även en framtida Slave DNS server för AMPR. Det stora som rullar här är en portal för SvxLink och den så kallade Östkustlänken som håller på att växa fram. Vilka repeatrar som är sammankopplade finns att se på https://svxportal.sm2ampr.net/

Framtidsplaner/Att göra lista

• Konfigurera upp DNS server!
  • Få klar fiberförbindelsen till klubben.
  • Få klar konfiguration och koppling till AC-Net (Tidsbrist från deras sida)
  • Sätta upp Ubiquiti länkar för våra repeatrar och även SDR mottagare och få bort mobila bredband med tillhörande kostnader osv.
  • Installera donerad större UPS för serverkluster på klubben.
  • Konfigurera och testa klart med OpenVPN.
  • Byta servern som sitter monterad under borderroutern till en annan med lite bättre prestanda.
  • Konfigurera klart IPv6 i hela vårt nät.
  • Massor av glömda saker som jag inte kommer ihåg i skrivande stund.

Det har tyvärr stått ganska stilla för oss under året mest pga. Undertecknad. Tyvärr räcker inte tiden till ibland, men förhoppningsvis skall vi komma vidare under året som kommer.

73 de SA2RJO/Robin