Infrastruktur

Länkar på 23 cm.

Mer
Igår 11:24 #235 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Hej Johansson,
Jag har läst på lite om hack-rf. Det verkar vara en väldigt intressant plattform. Jag höll på med lite mobil-grunkor för några år sedan, så jag har dels en Ettus B-100, och ett par LimeSDR usb-stickor, men gjorde ingenting för 23 cm.

Det kan naturligtvis bli radio med *mycket* bättre prestanda, nu fortsätter jag mitt spår lite längre, men vi kan väl samarbeta om *interoperabilitet*, det borde vara enkelt och finnas gnu-radio kod som går att anpassa.

Hils

Gullik

Please Logga in to join the conversation.

Mer
06 sep 2024 22:20 #234 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Det låter mycket intressant. Min lösning är betydligt enklare, men kanske kan implementeras för 100-250 SEK per burk. CC1312 kan 4-fsk och kanske även mer avancerade modulationsformer men jag tände framför allt på kostnaden. CC1312 har två processorer, en cortex M0 som kör radion, och en cortex M4 för ""resten". Kanske man kan modda M0ans kod...?

Gullik

Please Logga in to join the conversation.

Mer
06 sep 2024 13:02 #233 av Johansson
Svar från Johansson i ämnet Länkar på 23 cm.
Kan meddela att jag håller på med en 23cm länk baserad på kina-hackRF för ~1000kr med mjukvaustack baserad i Gnuradio. Planen är att köra QAM16 eller högre beroende på länklängd mm.
Men har ännu inget att visa upp för klassen så jag återkommer om jag faktiskt blir klar någon gång.

 

Please Logga in to join the conversation.

Mer
06 sep 2024 11:05 #232 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Så här ser hårdvaran ut just nu:
Seriell port för användardata
Seriell port för konfiguration
Programming "backdoor" pin för att kunna ladda kod seriellt
3-pin SPI (+ chip select) för anslutning av ethernetkort
5-pol jtag-port för "debricking / programmering"
+5V pinne för att kunna ta spänning från USB-seriell propp

Normalt försörjs modulen med 3.3 V / Li-Ion cell.

Jag skall evt. göra ett "carrier board" som har virpinnar med
2.54 mm delning, som antingen kan lödas med sladdar eller förses med stiftlist, för att göra radion lite tillgängligare för den genomsnittlige radioamatören.

Please Logga in to join the conversation.

Mer
05 sep 2024 10:37 #231 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Kan man inte prata med Kyrkan och få tillstånd att placera ett maströr där, när det faktiskt kan vara ett samhällsnyttigt projekt? (tillhandahålla ett parallellt redundant nät om och när det blir kris)

Gullik

Please Logga in to join the conversation.

Mer
04 sep 2024 15:03 - 04 sep 2024 15:11 #230 av SA4BHG
Svar från SA4BHG i ämnet Länkar på 23 cm.
Hej,
Avståndet är inte så stort problem, men för LOS är det ganska knepigt att komma undan bergen runt Sunne. Behövs något på vägen för att få det att fungera.

Försökte köpa loss en tomt från svenska kyrkan som låg på toppen av ett av de bergen, men dessvärre rann det ut i sanden. (Hade även ett bud på fryksdalshöjden innan den gick ut på auktion).

Tänkte försöka ta upp diskussionen med Karlstadnät igen, då de har upprättat "samhällsmaster", ex vid vattentornet vid universitetet.

//Adam
Last edit: 04 sep 2024 15:11 by SA4BHG.

Please Logga in to join the conversation.

Mer
04 sep 2024 14:45 #229 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Hej Adam,
Hur ser det ut Sunne - Karlstad Universitet geografiskt?

Hils
Gullik / Sm4FBD

Please Logga in to join the conversation.

Mer
04 sep 2024 12:22 #228 av SA4BHG
Svar från SA4BHG i ämnet Länkar på 23 cm.
Följer detta med stort intresse.
Vi har ju varit i kontakt tidigare i ett försök att sparka liv i AMPRnet i SM4. Även om intresset fortfarande verkar svalt så vore det kul att bygga upp en infrastruktur i Värmland.

Please Logga in to join the conversation.

Mer
03 sep 2024 21:46 #227 av sm4fbd

Please Logga in to join the conversation.

Mer
15 jul 2024 14:03 #226 av sm4fbd
Svar från sm4fbd i ämnet Länkar på 23 cm.
Jag kanske skall tillägga att det handlar om en liten mjukvarudefinierad radio med två arm cortex processorer, varav den ena kör radion, och
den andra är till för applikationen. Den är inte kvalificerad för 1240 -1300 Mhz, men den fungerar även på detta band.
Jag håller på att få fram kort anpassade för dessa frekvenser. Radion kan programmeras upp till 1 Msym / sek, och det går att köra 4GMSK i firmware.

Det blir mängder med testande, men resultatet borde kunna passa AmprNet.

Gullik / SM4FBD

Please Logga in to join the conversation.

Mer
14 jul 2024 14:23 #225 av sm4fbd
Det verkar inte finnas många länkar för AmprNet i detta band. Det tycker jag är synd, eftersom vi faktiskt har 60 Mhz att experimentera med, och att bandet antagligen har
bättre egenskaper än t.ex. 2.4 Ghz. Är du intresserad av detta ämne, och kanske vill hjälpa till med att bygga en ny radio, hacka källkod, testa och sätta i drift så skriv i detta ämne.

Gullik / SM4FBD

Please Logga in to join the conversation.

Powered by Kunena Forum